Author: Peddy Content Admin Sep, 17, 2018

Achmea schaft beoordelingsgesprekken af

Door Sacha Luijkx op 14 september 2018 Beoordelen:

Achmea schaft formele beoordelingsgesprekken af. Zo wil de verzekeraar flexibeler te werk gaan en zich meer richten op de korte termijn. Dit sluit aan op de flexibele denkwijze van werkenden in de huidige arbeidsmarkt. Wat vindt u als HR-professional?

Leidinggevenden van verzekeraar Achmea plannen per 1 januari 2019 geen beoordelingsgesprekken meer voor hun 12.000 medewerkers. HR en managers willen voortaan doorlopend in gesprek gaan met de werknemers over hun prestaties, resultaten en ontwikkeling. Medewerkers mogen zelf aangeven wanneer zij behoefte hebben aan een gesprek met hun leidinggevende.

Tijd voor nieuw beoordelingssysteem

Achmea begrijpt uit diverse onderzoeken dat het oude beoordelingssysteem niet goed werkt. Zo bestaat dat uit een jaarlijks plannings-, voortgangs- en beoordelingsgesprek. Aan het einde van het jaar geeft de leidinggevende de medewerker een cijfer en komt het loon vaak ook ter sprake. Volgens onderzoekers werkt zo een manier van beoordelen regelmatig demotiverend. Bij Achmea wordt de beloning losgekoppeld van het functioneren. Daar wordt nog met de vakbonden naar gekeken, maar dat wordt mogelijk een vaste loonsverhoging.

Ook ABN AMRO koos ervoor om te stoppen met beoordelen en belonen en pleitte voor continue dialoog en aanpassing van doelen. Felix Bartelomij, Head People Development: ‘Het nieuwe Performance Management komt voort uit wat onze medewerkers wilden. De jaarlijkse salarisverhoging blijft echter wel een aandachtspunt.’